Nyúlcipő

Nyúlcipő

Inkább vagyok futóbolond, mint földönfutó!

2011. június 24. - szancsurrr


Egy hónappal ezelőtt szinte teljesen futó analfabéta voltam. Egy hónapja elmentem az Iron Man Brazil-ra önkénteskedni. Egy hónapja megváltozott az életem. Múlt hétvégén lefutottam a fél maratont. Hogy miért és hogyan? Arról majd egy későbbi bejegyzésben, de most, így első körben néhány hasznos tippel szeretnék szolgálni a hozzám hasonló kezdő futóknak, különösképp Edónak és Andinak, akik a szeptemberi Nike félmaratonra készülnek. Hajrá csajok!!! :D 

Szóval kiokosodtam. Segítségemre voltak a brit tudósok, egy kedves sport-scientist barátom és néhány Iron Man triatlonista, köztük Richard Sekesan, aki nyolcszoros Iron Man és a leginspirálóbb ember akivel valaha találkoztam!

Noshátakkor. Persze ne számítsatok egetrengető okosságokra, de azért remélem hasznos lesz...

1. Motiváció

Abszolút kötelező!! Persze mindenkinek más. Igazándiból lényegtelen, hogy mi. A lényeg, hogy LEGYEN. (Azért a "fogyni akarok pár kilót"-on kívül nem árt, ha más is hajt...)

2. Edzés 
                                                              
Nagyon jó online edzéstervek vannak. Több hónaposak is. Az, hogy kinek mennyi felkészülési idő szükséges mondjuk egy fél maraton lefutásához nagyban függ az edzettségi állapottól. Mivel én 3 héttel a félmaraton előtt találtam ki, hogy futok, nem volt túl sok időm a felkészülésre. Egyébként szerintem ha valakinek sportos a múltja és jelene, van ideje és motivációja lelkiismeretesen heti 4-5 napot edzeni, annak nem kell több hónap a felkészülésre. Lásd én:) Az online edzéstervek között pedig tuti, hogy mindenki megtalálja a megfelelőt. Ezeket nálam sokkal okosabb emberek áll állították össze, szóval nem is mennék bele jobban. Talán csak annyit, hogy a verseny előtti utolsó héten már nem ajánlatos szétfutni magunkat, péntek-szombat nagyon lájtos átmozgató edzés, vagy inkább semmi, vagy 10 perc nagyon intenzív mozgás, hogy vasárnapra (A Verseny Napja, aka pirosbetűsünnep) nem fájjon semmi és legyen energia! Ha nem akarunk beszerezni egy kellemes kis sérülést, akkor ne a verseny előtti hetekben kezdjünk el ju-jitsu-zni sem... :)

3. Cipő, zokni, ruha

Semmiképp sem szabad új, "betöretlen" cipőben, zokniban futni! Én meg voltam győződve, hogy az én futócipőm a világ legkényelmesebbje, mégis feltört (általában a belső talpéren töri fel a többség lábát, így az enyémet is). Párnázott futózokni rendel! 

Nekem mostanában eléggé meggyűlik a bajom a sportmelltartókkal. Többfélém van, márkás, noname, többféle anyagból és a lehető leglehetetlenebb helyeken dörzsölnek ki. Valószínűleg azért, mert elég régiek és elérett az anyag, ami addig amíg heti 2x kocogtam 45 percet, nem okozott gondot. Sportmelltartó vásárlásra fel! Egyébként a vazelin nagyon hatásos a mindenféle kidörzsölődés ellen, ez is saját tapasztalat, de a hatékonyságát a brit tudósok is igazolták. 

3. Evés-ivás a felkészülés alatt

Alapelv a kevés zsír, sok összetett szénhidrát (barnarizs, tészta, zőccséggyümölcs, stb), vagyis egy kiegyensúlyozott, rostban gazdag étrendre kell törekedni. Azért a nagy szénhidrát túltengésben nem szabad megfeledkezni a fehérjéről sem. Alkoholt pedig csak mértékkel. (Én szinte egyáltalán nem ittam 3 hétig. A cigiről pedig márciusban leszoktam. Egy jellem vagyok, hehe:D)

4. Evés-ivás a verseny előtt, alatt és után

A brit tudósok megállapították, hogy mindenki más, mindenkinek más jön be, de azért van néhány alapelv, íme:

Előtte:
Ne együnk semmi nehezet verseny előtt.
Szénhidrát! (Nekem a banán jött be.)
Folyadék! (Szénsav és tejmentes, a szénsav felfúj, a tej ill fehérje fogyasztás pedig hosszabb futás előtt a brit tudósok szerint hányingert/hányást okozhat.)

Alatta:
Nagyon fontos a szénhidrát (aka energia) pótlás a folyadékpótlással párhuzamosan! Nálam az energy gel a nyerő, mert futás közben is könnyű megenni és tényleg energiabomba! Fontos, hogy a gélt mindig folyadékkal vigyük be, mert elég sűrű és ha nem iszunk hozzá akkor jól összeáll a gyomorban és eléggé kellemetlen. Ez is saját tapasztalat, de az okosok is alátámasztják. A félmaratonom első felében a vizes-állomások előtt betoltam a gélt és ügyesen ittam rá, ahogy kell. A végén viszont nem figyeltem oda, gél be, frissitőpont viszont csak 2 kilcsi után volt, na ez a 2k volt a legnehezebb, mert konkrétan nem kaptam levegőt, a gél sziklává változott a gyomromban és "nyomta" a tüdőmet. Éljen a saját hülyeség :)! A folyadékpótlás fontossága már szinte közhely. DE! Inni kell. Sört utána. Vizet alatta. Akkor is, ha úgy érzed, nem vagy szomjas. Persze nem kell minden alkalommal benyakalni a 3 decit, de egy pár kortyot mindenképp.
Melyiket szeressem?

Utána:
Szénhidrát! (Nekem itt is banán. Csokis tejjel.)
Folyadék! (Lehetőleg izotóniás ital.)
Egy jéghideg Soproni helyett Skol, ahh, már azért az érzésért megérte...

Elsőre legyen ennyi. Lesz még iromány a saját élményekről, miértekről, motivációról, illetve lesz olyan pont a fentiek közül, amiről bővebben is írok majd.

Jajj, hát majdnem elfelejtettem a legfontosabbat: október 2-án Maraton itt Floripában! Előttem egy 12 hetes kemény felkészülés, erről is beszámolok majd.

Addig is nyúlcipő legyen veletek!

A bejegyzés trackback címe:

https://rabbitshoe.blog.hu/api/trackback/id/tr423442322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása