Nyúlcipő

Nyúlcipő

Hogyan vegyük rá a kalapácsos embert, hogy a falba verje a fejét?

2011. június 28. - szancsurrr


A "kalapácsos ember" kifejezés az angol "hitting the wall" megfelelője. (Mennyire kifejező nyelv a magyar, párja sincs széles e világon!) De ki ő és mit akar?

A kalapácsos ember nem egyenlő a holtponttal. A holtponton egy idő után átesik az ember és jobban érzi magát. A kalapácsos embert viszont jobb megelőzni, illetve elkerülni. Mi történik egész pontosan?

Hosszútávú állóképességi sportok (pl. bicaj, futás) esetében fordul elő a "hitting the wall" jelenség akkor, ha az izmok és a máj glikogén tartalékai teljesen kiürülnek, vagyis az agyunk és az izmaink üzemanyag nélkül maradnak. Hirtelen kimerültség és energiavesztés lép fel. Jó hír, hogy enyhébb esetben ez orvosolható magas szénhidrát tartalmú étel/ital bevitellel. Rosszabb esetben ájulás, szédülés, hallucináció lehet a következmény, ekkor kényszerül a sportoló feladni a versenyt. Hogyan kerüljük el? A glikogén szinten tartásával. Éppen ezért nagyon fontos a 75 perces szabály betartása, vagyis 75 percig bízhatunk a testünk tartalékaiban, de ha ennél hosszabb ideig edzünk, akkor a folyadékbevitelen kívül gondolni kell a szénhidrát utánpótlásra is. Mit/mikor együnk/igyunk?  A gumimacitól elkezdve az energy gel-en át a sportitalokig bármit, ezt ki kell tapasztalni, csak úgy, mint a gyakoriságot is. Nekem a félmaratonon az energy gel nagyon bejött; 3-at ettem meg, de szerintem 2 is elég lett volna, viszont mivel a zsebemben voltak nem győztem felrángatni a gatyámat miattuk, szóval idegesített, ezért inkább betoltam a szervezetbe. A tanulság az, hogy a gatya nagy rám :) (Egy adag gel 32 gramm, kb 100 kalória, hát nem mondom, először elgondolkoztam, hogy biztos akarom -e, de aztán meggyőztem magam, hogy a 21k alatt csak lefutom a kalóriákat, basszus, szerintem a férfiaknak sokkal könnyebb, tuti nem aggódnak ilyen hülyeségeken...).  Olvastam valahol a gumimacit is, a következő hosszú futásomon tuti kipróbálom:) Itt van egyébként erről egy tök jó cikk (angolul): 


A lényeg tehát a megelőzés.

A félmaratonon nekem azt hiszem sikerült teljesen jól belőnöm mindent, ezért attól az egy fulladásközeli állapottól eltekintve megúsztam a holtpontot is, a vége felé pl. már elég sokan megálltak, sétáltak, nekem viszont eszembe se jutott ilyesmi, helyette inkább emelkedőn fel megelőztem még pár hiper-szuper futócuccban nyomuló arcot, hehe, az azért jó érzés volt :D

Végül itt egy Iron Man-es kép motiváció gyanánt. 3,8k úszás, 180k bicaj, 42k futás. Nem is olyan hosszú az a maraton, a fél maratonról meg nem is beszélve! Iron Man-Iron Mind! Ez még titok, de ez is benne van az 5 éves tervben. Megfertőztek... 

Hevönájszdéjevribodri!

Mind Over Matter!






































A bejegyzés trackback címe:

https://rabbitshoe.blog.hu/api/trackback/id/tr433442324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása